söndag 21 mars 2010

Babyfilt från förr


Har stickat babyfilt förut. Mitt, hittills, mest tålamodskrävande projekt var en babyfilt i reliefmönster från boken Sticka. Repade upp och började om ett antal gånger innan jag fick ordning på mönstret. När jag väl hade knäckt koden så var den egentligen inte så svår att sticka men det gällde att vara koncentrerad och ha stenkoll på var i mönstret jag var.

Jag var mäkta nöjd när filten var klar och då gjorde det inte så mycket att den blev ganska skev, lösare stickad i början och fastare på slutet (det var ju det där med provlapp...). Filten är stickad i ett tunt bomullsgarn och har blivit blött och centrifugerad efteråt så den är härligt mjuk.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin färg! Jag förstår precis vad du menar med mönstret. Har stickat två sådana filtar och innan jag insåg att det var en liten miss i diagrammet höll jag på att bli tokig på den första filten. Gillar inte heller provlappar, men det är mer spännande att bara sticka på! ;)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du tittade in! Jag gillar verkligen färgen. Är glad att det inte var någon miss i mitt diagram för då hade jag säkerligen gett upp :).

    SvaraRadera